وکیل مردم

وکیل مردم

در این وبلاگ مصاحبه ها، سخنرانی ها و دیدگاه های دکتر لطف الله سیاهکلی انعکاس داده می شود.

آخرین مطالب
 وکیل مردم /هفته نامه افق آینده قزوین :شاید یکی از اولین سوالاتی که از شما به عنوان یکی از فعالان عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می توان پرسید این است که شما در تقسیم بندی های رایج سیاسی کشور در کدام جریان قرار می گیرید؟
بنده عضو جناح، گروه یا حزبی نیستم، اما تفکر اصولگرایی دارم، زیرا مسلمان و دست پرورده نظام جمهوری اسلامی ایران هستم. مانند بسیاری از هم نسلان در ابتدای سن نوجوانی با انقلاب آشنا شدم و در تظاهرات مردم قزوین علیه رژیم پهلوی در سال های ٥٥ تا ٥٧ حضور داشتم و تمام دستاوردهای کسب شده در زندگی را مدیون نظام جمهوری اسلامی و مدیریت حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می دانم. همواره اعتقاد دارم بنده و تمامی اشخاصی که ادعا می کنیم پیرو خط رهبری هستیم، باید بدانیم که حرکت در این خط ارزش بزرگی است و لیاقت می خواهد. بنده با افتخار اعلام می دارم که به همراه خانواده خود نه تنها پیرو خط رهبری بوده و مقلد ایشان هستم.
 تا چه اندازه استان قزوین را می شناسید و چه انگیزه ای سبب شده تاداوطلب نمایندگی مردم شوید؟
من اهل و زاده این استان هستم و خانواده، بستگان، زمین و باغ های موروثی ما در قزوین است هر چند که پس از سال ٦٢ به علت موقعیت شغلی به استان های دیگر مهاجرت کرده و حضور سیاسی در استان قزوین نداشتم، اما همچنان خود را شهروند قزوین می دانم و به طور کامل بر استان خود اشراف داشته و می توانم در مورد مسائل مختلف آن نظر داده آسیب شناسی نمایم و راهکارهای اساسی برای برون رفت مشکلات ارائه دهم.
متاسفانه جامعه امروز ما با مشکلاتی از جمله طلاق، اشتغال و کم کاری و رشوه در ادارات رو به رو است؛ شما راه برون رفت از این مشکلات را در چه می دانید و چه مدیریتی باید در کشور شکل بگیرد تا از این معضلات بیرون رویم؟
هر چند که بیان برخی مشکلات تلخ است اما من خواهش می کنم مردم و مسئولین سخنان بنده را در این حوزه علمی تلقی کرده نه سیاسی؛ زمانی که قزوین جزء استان زنجان بود، برخی معتقد بودند از تمامی پتانسیل های قزوین نمی توان بهره برد، بنابراین تلاش کردیم قزوین استان شود، اما در طی آن زمان به زعم افراد بسیار،  ادارات زنجان با کیفیت و دقت بالایی به امور می پرداختند و در آن زمان همگان به دقت و نظم و روانی ادارات زنجان آگاه بودند، خب قزوین استان شد ولی مدیریت روان که به ارباب رجوع تکریم کند به وجود نیامد و 
بی انظباطی در ادارات ما فراوان دیده می شود  اما متاسفانه در استان قزوین روند کار اداری به درستی انجام نمی شد و در چند سال گذشته انجام امور تنها با پارتی صورت می گرفت. اما متاسفانه امروزه حتی با پارتی بازی هم کارها انجام نمی شود و یک بی انظباتی مدیریتی در قزوین حاکم شده به گونه ای که حتی در استان های ضعیف تر از قزوین نیز روند انجام امور شهروندان بهتر صورت می گیرد که به نظر بنده پایین بودن سطح مدیران یکی از دلایل ایجاد موارد فوق است، زیرا مدیریت در استان تنها رشد ساختاری داشته نه رشد کیفی که این یکی از مشکلات اساسی استان است که باید همگی با جدیت سعی در بهبود این روند داشته باشیم.

  با توجه به اینکه استان قزوین با وجود شهرهای صنعتی بسیار باید دارای ظرفیت های شغلی بسیار باشد، اما از نظر بیکاری آمار بالایی را به خود اختصاص داده است؛ به نظر شما چه مسئله ای در پدید آمدن این معضل نقش داشته است؟
به نظر بنده علت اصلی مشکلات استان بی انظباطی مدیریتی است؛ پیش از دهه ٦٠ تنها با وجود یک شهر صنعتی در استان، معضل بیکاری در استان وجود نداشت و زمینه اشتغال برای همه فراهم بود، اما امروز با وجود شهرک های صنعتی بسیار و قرار گرفتن قزوین در محاصره شهرک های صنعتی؛ شاهد آمار بالای بیکاری در استان و کشور هستیم.
متاسفانه به بالفعل درنیامدن ظرفیت های دیگر استان از جمله کشاورزی، صنعت و انرژی از دیگر عوامل ایجاد مشکلات در استان است به گونه ای که استان قزوین را می توان از استان های حاصلخیز برای کشاورزی دانست اما متاسفانه بهره وری پایین را در این حوزه شاهد هستیم؛ صنعت استان نیز با حداقل ظرفیت مشغول به فعالیت است و در حوزه تاثیر گذاری همچون انرژی با عدم مدیریت درست نتوانسته ایم بهره کافی را ببریم و با اینکه قزوین استان پرآبی است، اما تشنه آب می باشد؛ و همانند منطقه الموت را تنها در کوهرنگ می توان مشاهده کرد اما بهره چندانی از آب های الموت برده 
نمی شود.  همچنین استان قزوین در شاهراه ارتباطی اطلاعات و ارتباطات کشور قرار دارد و تمام فیبر نوری کشور از قزوین توزیع و عبور داده می شود که متاسفانه ما هیچ بهره ای از این ظرفیت 
نبرده ایم در صورتی که قزوین می تواند مرکز مانیتورینگ، دیتا سنتر و مرکز سوئیچ انرژی برق کشور باشد؛ با بیان موارد فوق می توان گفت در صورت تحقق مدیریت انرژی مناسب، شاهد اشتغالزایی بالایی در استان خواهیم بود.
استان قزوین استانی غنی است و کم تر استانی تا این حد از غنا برخوردار است اما متاسفانه در بسیاری موارد فقیر است؛ درآمد بالای شهرداری قزوین به گونه ای است که می توان آن را در صدر چند شهر اول کشور قرار داد، اما متاسفانه این درآمد در محل های درست هزینه نمی شود و تنها صرف پروژه هایی با کارشناسی غلط شهری می شود و ساخت پل هایی در مناطق نامناسب را در چند سال اخیر به عنوان مثال می توان نام برد.

 شما تا چه میزان با قانون آشنایی دارید و آیا مجلس شورای اسلامی باید تنها تبدیل به ماشین قانون نویسی شود یا لزوم دقت و کار بردی تر شدن قوانین در آن لازم است؟
در بیش تر کشورها، دو مجلس برای تصویب قوانین وجود دارد اما در ایران تنها یک مجلس این وظیفه را بر عهده دارد و می توان گفت درصد بالایی از نمایندگان آن نیز از خبرگان نبوده و ویژگی یک نماینده خبره را ندارند؛ زیرا متاسفانه در بسیاری از موارد مردم افرادی را انتخاب می کنند که با قانون و قوائد قانون گذاری آشنا نیستند.
مطمئناً افرادی با سابقه و تنوع مدیریتی بالا می تواند در این مسیر گام بردارند که به خبرگی در شناخت قانون رسیده اند و بنده نیز با سابقه مدیریتی بالا با تمامی پیچ و خم های قانون آشنا شده ام زیرا در سابقه مدیریتی قوانین را اجر نموده و از نزدیک با کاستی های آن آشنا شده ام و علاوه بر مدیریت در سطح استانی، سابقه ای طولانی در مدیریت در سطح ملی و بین المللی داشته ام و مدیری هستم که با مسائل منطقه ای، بومی، کشوری و بین المللی آشنایی کامل دارم.
به زعم بنده قانون گذار باید قانون را به صورت موجز و کوتاه به گونه ای که قابل تفسیر نباشد و همچون قوانین راهنمایی و رانندگی معنی آن خیلی سریع به ذهن متواتر شود تصویب نماید، اما متاسفانه قوانین تصویبی در مجلس شورای اسلامی ما در بسیاری موارد چندین تبصره داشته که تفسیرهایی متفاوت را در ذهن ایجاد خواهد کرد.
مردم باید بدانند انتخاب تمامی ارکان نظام توسط خودشان صورت می گیرد بنابراین باید متناسب با نیاز خود افراد اصلح را انتخاب نمایند، ما در مجلس به وکیل نیاز داریم نه نماینده، زیرا وکیل مردم، خود را در برابر مشکلات شخص و جامعه مسئول می داند. نظارت باید در ذات قانون گذار باشد و قانون گذار مراقبت نماید تا مجری قانون خلاف آن را عمل نکند و خود را نه تنها نماینده منطقه، بلکه وکیل آحاد مردم کشور بداند. شجاعت و عالم بودن از دیگر ویژگی های نماینده مجلس شورای اسلامی است و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند، زیرا عالم بودن باعث تشخیص حق از باطل می شود و وکیل عالم شجاع است.

  استان قزوین شاهد انتخاب افرادی بوده که در شاهین ترازو نشسته اند و همواره بین چپ و راست و اصولگرا و ارزشی قرار داشته اند به گونه ای می توان آن ها را محافظه کار تلقی کرد؛ آیا شما این گونه وکیل بودن را می پسندید؟
چند برداشت متفاوت می توان از این افراد داشت در وهله اول کسی که در ابتدا خط خود را برای مردم معرفی نمی کند شجاعت نداشته و کسی که در بیان عقیده اش شجاعت ندارد، چگونه می تواند وکیل مردم باشد؟. یا این فرد اصلا عقیده خاصی ندارد که در این صورت مشکلات را در پی خواهد داشت و یا اگر خطی دارد و بیان نمی کند قصد فریب مردم را داشته و قصد استفاده از هر دو جناح سیاسی را دارد. مردم باید تکلیف خود را با این افراد مشخص نمایند و کسی که مواضع خود را اعلام نمی کند شایسته نیست وارد مجلس شود؛ کسی که به راحتی پنهان کاری می کند چگونه می تواند صداقت داشته باشد و مطمئنا با عدم صداقت نمی شود قانون را وضع کرد 
فرد باید در بیان مواضع خود شجاعت داشته باشد و مردم در قبول یا رد وی مختار باشند؛ اگر تنها هدف نماینده ورود به مجلس باشد، اشکالات تفکری بر وی وارد است و تنها افراد شایسته باید وارد این مجلس قانون گذاری شوند و شعار شایسته سالاری در این مواقع متبلور شود. به عقیده بنده کسی که افکار خود را پنهان می کند، نمی تواند ملتزم قانون باشد؟ چرا که وی قطعا قانون را زیر سوال می برد. 

 به عنوان سوال پایانی بخش اول این گفتگو،  تا چه حد خود را وقف منطقه ای بودن الموت می کنید؟
مدیریت عالی در استان ها باید به گونه ای باشد که افرادی که در سطح ملی کار کرده اند، وارد امور اجرایی شوند، زیرا پست های بزرگی داشته و مسئله های بزرگی را حل کرده اند، بنابراین وقتی وارد مناطق کوچک می شود می تواند مسائل را به راحتی رفع نماید. مدیران در تمامی سطوح منطقه ای، استانی و ملی باید با دو رویکرد داشته باشند، به گونه ای که مدیر منطقه ای و ملی با اولویت های دادن به امور اصلی، نگاه ملی و منطقه ای داشته باشد و این موارد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
بنده تا چند صباح پیش مدیر ملی بودم ولی در صورتی که نماینده مردم قزوین شوم، بیشتر کار من منطقه ای و اندکی ملی خواهد بود و آن هم تنها در حوزه قانون گذاری، اما در حوزه نظارت باید بیشتر وقت خود را در منطقه خود صرف نمایم و رصد نمایم که چه کسانی قانون را زیر پا می گذارند و اگر هر نماینده در منطقه خود تحقیق و تفحص داشته باشد، قانون دقیق تر اجرایی و عیوب قانون مشخص می شود تا در مجلس و در سطح ملی در جهت اصلاح آن گام برداشته شود. و اگر مدیری تنها نیرو های خود را از بین اطرافیان خود انتخاب کند ظلمی بر نیروی انسانی توسعه یافته منطقه روا داشته است، خوشبختانه ما در استان نیروی توسعه یافته و متخصص بسیار داریم که در حد جهانی هم هستند و مدیران باید از آنان در سطح استانی استفاده نمایند.
تعویض تمامی مدیران پس از آغاز به کار مدیریت ارشد استان و کشور مسلماً استان و خود مدیریت را متزلزل خواهد کرد، زیرا اگر تنها کارشناس یا مدیری را به واسطه هم راستا و هم خط نبودن با وی کنار بگذاریم، نه تنها شایسته سالاری -که شعار تمام مدیران ارشد است- را زیر سوال برده بلکه 
منافع کشوری نیز به این واسطه به خطر خواهد افتاد.

بیان رزومه و شرح فعالیت های فرهنگی اجتماعی
«لطف اله سیاهکلی»هستم که خانواده ما به «سیاهکالی، سیاهکلی مرادی و مرادی» شناخته می شوند؛ بنده ٥٤ سال سن دارم. پس از اخذ دیپلم در قزوین در رشته الکترونیک از دانشکده صدا و سیما فارغ التحصیل شده و به علت علاقه ای که به رشته فیزیک کاربردی داشتم، موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک از دانشگاه زنجان نیز شدم؛ هر چند که در ابتدا در دانشگاه بین المللی استان قزوین در این رشته پذیرفته شدم اما چون محل کار بنده در زنجان بود، در دانشگاه زنجان ادامه تحصیل دادم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته مدیریت بحران به اتمام رساندم.
مدیر کل سازمان صدا و سیمای زنجان، مدیر کل سازمان صدا و سیمای چهار محال بختیاری، قائم مقام فنی سازمان صدا و سیمای کشور و معاونت مهندس ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در رسانه ملی از جمله برخی از سوابق مدیریتی این جانب در سطح استانی، ملی و بین المللی می باشد.
بنده دارای تخصص های متفاوتی در حوزه های الکترونیک، برق و مدیریت می باشم و در بخش هنری تهیه کنندگی، نویسندگی، کارگردانی، گویندگی، اجرا، گزارشگری، تصویر برداری، مونتاژ، تعمیرات و پشتیبانی استودیویی از نور تا غیره که شامل خطوط مایکروویو و فرستنده های تلویزیونی می باشد تبحر و سابقه طولانی دارم.
کارنامه مدیریتی بنده که بالغ بر بیست سال و اندی می باشد شامل سال های متمادی مدیریت ارشد در نظام است، همچنین در سه شورای عالی کشور که شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو کمیته آینده نگاری، در شورای عالی امنیت ملی به سمت عضو شورای اقتصاد و فن آوری و در شورای عالی فضای مجازی عضو شورای معین، عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات ، عضو کمیسیون ارتقای محتوا ، مشاور رئیس مرکز  و نیز دبیر این شورا می باشم. همچنین عضو هیات امنای بنیاد بازی های یارانه ای که تنها بنیاد بازی های کامپیوتری و رایانه ای کشور می باشد و عضویت در کمیته هماهنگی نهادهای زیر مجموعه مقام معظم رهبری از دیگر سوابق بنده به شمار می رود.
از دیگر سوابق بنده نایب رئیسی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی می باشد که ١٠٠ کشور و ٢٠٠ شبکه رادیو و تلویزیون در آن عضو می باشند و بنده علیرغم اینکه خود شبکه رادیو و تلویزیون نداشتم اما به جهت تخصص و تبحر به این سمت منصوب شدم.
بنده در شرکت های متعددی از جمله شرکت تاسیساتی و ساختمانی ساراتل ایران و شرکت تولید قطعات الکترونیکی تکتا، نایب رییس هیات مدیره و در شرکت فن آوری ارتباطات و اطلاعات سروش رسانه نیز رئیس هیات مدیره بوده ام. 
تدریس در دانشگاه های صدا و سیما، دانشگاه عالی دفاع و دانشگاه فارابی و مشاوره، داوری و استاد راهنما در بسیاری از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا و سمت نظارت و راهنما در بسیاری از مسائل تحقیقاتی در دانشگاه عالی دفاع را نیز در کارنامه خود دارم.
بنده مولف سه کتاب در حوزه IT  وICT به نام های «کیک قدرت و رسانه های نوین»،«تولید محتوا در رسانه های نوین» و «مدیریت در رسانه های نوین » می باشم و همچنین جز افرادی هستم که در حوزه IT صاحب سبک بوده و اعتقاد دارم متاسفانه این حوزه در ایران علی رغم ظرفیت های فراوان اشتغال زایی مورد توجه قرار نگرفته است. 
منبع :هفته نامه افق آینده
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۶
وکیل مردم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی